Hel- og deltidsdagsplass (søke plass)

Aktivitetsskolen grønn logo (stor)

Selv om du kun benytter Aktivitetskolen deler av en måned må du betale for hele måneden. Det er ingen søskenmoderasjon. Det er én måneds oppsigelsestid ved oppsigelse av plass.

Søknad om plassendring finner du på Oslo kommunes nettsider

Søknad om plass på AKS

Heltidsplass

Heldagsplass betyr at barnet kan være på aktivitetsskolen over 12 timer i uken. Elever med heldagsplass kan være på Aktivitetsskolen alle dager i skolens ferier.

Deltidsplass

Halvdagsplass betyr at barnet kan være på aktivitetsskolen inntil 12 timer i uken.

To hele dager kan benyttes i ferieuker om man har deltidsplass. Om det er ferieuker med 3 eller færre åpningsdager kan man benytte seg av én hel dag.

Nye forskrifter i AKS

Deltidsplasser kan søkes om når som helst,  men blir gjeldene to ganger i året fra 01. august og fra 01. januar. Det vil si at man må selv melde plassendring i portalen før 30. juni for å gjelde fra 01. august, og før 01. desember for å gjelde fra 1. januar.

Gratis kjernetid

Fra og med høsten 2023 er det gratis kjernetid på alle trinn på AKS. Det vil si at man betaler ingenting for en deltidsplass, mens en heltidsplass koster inntil 1155 kr per måned. Vilkårene for bruk av deltidsplass og heltidsplass er fremdeles de samme når det gjelder timefordeling og antall dager i ferieuker. Det er ikke mulig å søke om kjøp av utvidet tid ved deltidsplass, ønsker man mer tid f.eks i ferieuker, må man endre til heldagsplass.